AKTUALNOŚCI
 
Wegetarianizm dla początkujących - jak uniknąć błędów
(20.01.2015)

 
Już prawie 1 milion Polaków to jarosze. Dlaczego coraz więcej osób decyduje się na wegetarianizm? Na czym polega dieta i filozofia wegetariańska? Czym zastąpić mięso, aby poziom żelaza w organizmie był odpowiedni? 11 stycznia obchodzimy Dzień Wegetarian - czyli osób ludzi, które świadomie zrezygnowali z jedzenia mięsa. Co to jest wegetarianizm?

Wegetarianizm to sposób odżywiania. Opiera się na wykluczeniu z diety produktów mięsnych, często również ryb i owoców morza. Wegetarianizm wyklucza z diety produkty pochodzące od martwych zwierząt, ale pozwala na spożywanie produktów odzwierzęcych: mleka, masła oraz jajek bogatych w wapń. W skrajniejszej formie - weganizmie - wyklucza się te składniki, podobnie jak miód. - Podstawę takiego jadłospisu powinny stanowić produkty zbożowe pełnoziarniste, warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych (soja, soczewica, ciecierzyca, groch, bób, fasola, jako substytuty mięsa), tłuszcze roślinne i nasiona oleiste (orzechy, pestki dyni i słonecznika) - komentuje Specjalistka ds. Żywienia Agnieszka Piskała.

Czym zastąpić mięso?

Wiele osób nie wyobraża sobie rezygnacji z jedzenia mięsa, gdyż niepokoi się o to, jak zapewnić organizmowi wystarczającą ilość białka. - Osoby niejedzące mięsa, powinny tak komponować posiłki, aby potrawy dostarczały wszystkich aminokwasów. Dobrymi duetami dla wegetarian będzie mleko i płatki zbożowe, ryż i czerwona fasola, soja i kukurydza - tłumaczy Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym "Żyj smacznie i zdrowo". Trzeba pamiętać, że soja, mimo iż jest niezwykle bogata w białko, to nie jest substytutem mięsa. Oprócz niej równie bogate w niezbędne aminokwasy są: bób, fasola, groch, soczewica, ciecierzyca, pestki dyni, pestki słonecznika oraz orzechy.

Żelazo z roślin

W szpinaku występuje bardzo mało żelaza i słabo się wchłania. Więcej znajdziemy go w morelach, fasoli czy zwykłej owsiance.- Najlepsze źródła żelaza dla osób, które nie jedzą mięsa znajdują się w pokrzywie, pietruszce, natce, orzechach, produktach zbożowych z żyta i owsa, migdałach i warzywach strączkowych. Bogate w ten pierwiastek są również suszone śliwki, rodzynki, żółtko, drożdże oraz kakao- doradza Agnieszka Piskała. Żelazo z produktów roślinnych gorzej się przyswaja, jego wchłanialność wynosi 3-15%, a z wyrobów zwierzęcych jest na poziomie 80-95%. - zwraca uwagę Piskała.

Wegetarianizm - jak unikać błędów?

Przejście na wegetarianizm nie powinno być decyzją spontaniczną i bez głębszego przygotowania merytorycznego.- sugeruje Agnieszka Piskała. - Na pewno na początku złym rozwiązaniem będzie całkowite odrzucenie produktów pochodzenia odzwierzęcego, czyli skrajny weganizm. Wiedza na temat przygotowywania pełnowartościowych posiłków jest podstawą, która umożliwi prawidłowe komponowanie zdrowego jadłospisu, także wegetariańskiego.

Źródło: Ekologia.pl

 


 

  |  strona główna  |  do góry  |

  Copyright © EKO EDUKACJA w Świebodzicach - wszelkie prawa zastrzeżone
  URZĄD MIEJSKI w Świebodzicach: Wydział Promocji, Informacji i Współpracy z Zagranicą

 
  design by TONER