AKTUALNOŚCI
 
Jak dużo snu rzeczywiście potrzebujesz? Nowe wytyczne
(09.02.2015)

 

Ile snu naprawdę potrzebujemy? Jak długo spać, by się wyspać i być w formie? Amerykańska The National Sleep Foundation (NSF) opracowała nowe zalecenia dotyczące czasu snu na różnym etapie życia. Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma "Sleep Health: The Official Journal of the National Sleep Foundation."

NSF przy pomocy ekspertów z dziedziny anatomii i psychologii, pediatrii, neurologii, geriatrii i ginekologii opracowali nowe wytyczne dotyczące ilości snu. Według nowych zaleceń długość snu powinna wynosić:

  • Noworodki (do 3 miesiąca) powinny spać 14-17 godzin na dobę (wcześniejsze rekomendacje zalecały 12-18 godzin);

  • Niemowlęta (4-11 miesiąca) powinny spać 12-15 godzin na dobę (wcześniejsze zalecenia mówiły o 14-15 godzinach);

  • Dzieci w wieku 1-2 lat powinny spać 11-14 godzin na dobę (wcześniej było 12-14);

  • Dzieci w wieku 3-5 lat powinny spać 10-13 godzin (poprzednie zalecenia sugerowały 11-13);

  • Dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat) powinny spać 9-11 godzin na dobę (wcześniej było 10-11);

  • Nastolatki (14-17 lat) powinny spać 8-10 godzin (wcześniej było 8,5-9,5);

  • Młodzież (18-25 lat) powinna spać 7-9 godzin (nowa kategoria wiekowa);

  • Dorośli w wieku 26-64 lat powinni spać 7-9 godzin (czas nie uległ zmianie);

  • Dorośli w wieku 65 lat i więcej powinni spać 7-8 godzin na dobę ( nowa kategoria wiekowa).

"Po raz pierwszy profesjonaliści z różnych dziedzin opracowali zalecany czas snu dla różnych grup wiekowych, opierając się na rygorystycznym i rzetelnym przeglądzie badań i literatury naukowej dotyczącej wpływu snu na zdrowie i wydajność organizmu." - powiedział Charles Czeisler z NFS.

Zdaniem badaczy, jakość snu zależy nie tylko od czasu jego trwania. By spać spokojnie należy spać w regularnych godzinach, relaksować się przed pójściem spać, ćwiczyć w ciągu dnia i dać sobie czas na odpoczynek od elektroniki i poświaty, która towarzyszy nam podczas oglądania telewizji, używania komputera i telefonów komórkowych. - przekonują eksperci.

A co jeżeli tego snu jest zbyt mało? Osoby pozbawione snu mogę mieć problem z nadwagą, wyglądają mniej zdrowo i atrakcyjnie. Spada też nasz odporność, tracimy zdolność szybkiej reakcji i zdolność do zapamiętywania informacji. Niewyspanie sprzyja podejmowaniu ryzykownych zachowań, a nawet może doprowadzić do szaleństwa.

Źródło: Ekologia.pl

 


 

  |  strona główna  |  do góry  |

  Copyright © EKO EDUKACJA w Świebodzicach - wszelkie prawa zastrzeżone
  URZĄD MIEJSKI w Świebodzicach: Wydział Promocji, Informacji i Współpracy z Zagranicą

 
  design by TONER