AKTUALNOŚCI
 
Kasze - dlaczego warto włączyć je do diety?
(23.02.2015)

 

Dawniej kasza często gościła na polskich stołach. Kojarzona głównie z biedą i rzeczywistością PRL-u, w miarę upływu czasu, została wyłączona z posiłków Polaków. Teraz znowu wraca do łask. Według badań GUS przeciętne miesięczne spożycie kaszy w Polsce rośnie. Dlaczego warto włączyć kaszę do menu? Która kasza jest najzdrowsza?

O kaszy słów kilka…

Kasza to jadalne ziarna i nasiona zbóż lub gryki, zatem posiada ich wszystkie wartości odżywcze i walory zdrowotne. Im mniej jest przetworzona ¦ tym tych wartości więcej.

Jakimi wartościami może pochwalić się kasza? Ta niepozorna potrawa jest bogatym źródłem skrobi, białka oraz witamin z grupy B. Ponadto zawiera znaczącą ilość składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, żelazo czy fosfor, które korzystnie wpływają na stan naszego organizmu. Z kolei duża zawartość błonnika powinna zainteresować osoby odchudzające się. Bowiem dania bogate w błonnik usprawniają metabolizm oraz dają dłuższe uczucie sytości, co pozwala ograniczyć podjadanie między posiłkami.

Która kasza jest najzdrowsza?

Jedną ze zdrowszych kasz jest kasza gryczana. ¦ Jest bardzo dobrym źródłem białka, ponieważ zawiera go nawet 16 proc. ¦ to bardzo dużo jak na kaszę. Ponadto ma dużo składników mineralnych, na przykład magnezu, żelaza, potasu, krzemu czy cynku. Jest również bogata w rutynę, aminokwasy białkowe i kwas foliowy. Rutyna pomaga nam walczyć z infekcjami. Aminokwasy białkowe powodują, że nasza skóra ma prawidłową strukturę, włosy ładnie błyszczą, a paznokcie są trwałe. Kwas foliowy polecany jest kobietom w ciąży, ponieważ zapobiega wadom rozwojowym u maluchów. Co więcej, kasza gryczana nie zakwasza naszego organizmu. ¦ tłumaczy specjalista ds. żywienia Agnieszka Piskała.

Równie zdrowa jest kasza jaglana, która polecana jest przy diecie bezglutenowej. Kasza jaglana to kasza z łuskanego ziarna prosa. Jest odżywcza (w 100 g zawiera 346 kcal), ale i lekkostrawna. Pod względem zawartości białka, kasza jaglana przewyższa kaszę gryczaną i ryż (jaglana zawiera 10-11 proc. białka). W jaglance znajdziemy tez spore ilości witaminy A w postaci karotenów, witaminy B1, B2, B6, PP, fosfor i miedź. Zawiera też krzemionkę, która wpływa na utrzymanie dobrej kondycji skóry, włosów, paznokci i stawów.

Dieta, której podstawą jest kasza jaglana zalecana jest osobom, które chcą oczyścić organizm z toksyn, powstałych w wyniku spożywania przetworzonego jedzenia bogatego w cukier, mięso i białą mąkę. Poza tym kasza jaglana obniża poziom cholesterolu, posiada też dobroczynne działanie w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek. Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej kasza jaglana przywraca równowagę w organizmie i powinna stanowić podstawę zrównoważonej diety.

Jak przygotować?

Pamiętajmy, że najzdrowsze będą kasze grube, niepodane procesowi rozdrobnienia i nieprażone. Przez palenie zawartość przeciwutleniaczy maleje prawie czterokrotnie! Podczas zakupów sięgajmy po kaszę sypką ¦ unikajmy paczkowanej. Jeżeli ugotujemy ją w odpowiedni sposób zachowa ona wszystkie wartości odżywcze. W przypadku kaszy gryczanej ¦ na 250 g kaszy dać 0,5 litra wody, a w pozostałych na 250 g kaszy wlać 0,75 litra wody. Dodajmy odrobinę oleju rzepakowego i gotujmy przez 15-20 minut.

Jak przechowywać?

Każda z kasz powinna być przechowywana w suchym i przewiewnym miejscu. By zachować wszystkie jej walory, zarówno zdrowotne jak i smakowe, przesypmy ją do szczelnego szklanego słoika lub co jeszcze korzystniejsze ¦ do płóciennego woreczka. Optymalny czas przechowywania kaszy to 4 miesiące. Z kolei, kasza już ugotowana i gotowa do spożycia, nie powinna stać w naszej lodówce dłużej niż dwa dni.

Źródło: Ekologia.pl

 


 

  |  strona główna  |  do góry  |

  Copyright © EKO EDUKACJA w Świebodzicach - wszelkie prawa zastrzeżone
  URZĄD MIEJSKI w Świebodzicach: Wydział Promocji, Informacji i Współpracy z Zagranicą

 
  design by TONER