Dzisiaj jest: r. Imieniny:

MAPA STRONY POWIĘKSZ ZMNIEJSZ KONTRAST
E-Urząd
Poradnik klienta
Gospodarka komunalna
Pomoc społeczna
Zapytaj Burmistrza
Ważne Dokumenty
Komunikacja Miejska
Gazeta Świebodzicka
Telewizja Internetowa
Film promocyjny
Fotogaleria
Fundusze Unijne i Krajowe
Aglomeracja Wałbrzyska

Poradnik Klienta

Załatwiaj sprawy urzędowe przez internet na ePUAP

 

Urząd Miejski w Świebodzicach został wpisany na listę punktów potwierdzających Profil Zaufany ePUAP. Profil to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami. Dzięki temu można już także w Świebodzicach załatwić sprawę urzędową szybko, wygodnie i bez kolejek.

Potwierdzenia profilu można dokonać w godzinach pracy UM (bud. ratusza) ul. Rynek 1, pok. nr 8.

Posiadacz profilu zaufanego ePUAP uzyskuje dostęp do funkcji:

  1. „podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP” – podpisu elektronicznego umożliwiającego uwierzytelnienie dokumentów elektronicznych wnoszonych do organów administracji publicznej oraz potwierdzenie faktu otrzymania dokumentów elektronicznych doręczanych przez te organy,
     
  2. elektronicznej identyfikacji własnej osoby w systemach teleinformatycznych.  

Co to jest ePUAP

Przejdź do E-puapePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.

 

Co zyskasz

Przez ePUAP możesz korzystać z usług — elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:

  • załatwić wiele spraw w różnych urzędach,
  • sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków,
  • odbierać i wysyłać urzędową korespondencję.

Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz. 

Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

 

Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP

Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi:

  • samorządy, w tym urzędy gminy — złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
  • USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
  • ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
  • NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  • US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
  • KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
  • UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
  • Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
  • inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.

Samo konto na platformie ePUAP zakładasz od ręki. Natomiast profil zaufany możesz założyć oraz:

od razu potwierdzić przez internet, na przykład skorzystać z bankowości elektronicznej — wtedy OD RAZU możesz zacząć załatwiać sprawy przez internet,

potwierdzić później — w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym) — wtedy z usług na ePUAP zaczniesz korzystać dopiero PO POTWIERDZENIU PROFILU.

Źródło: obywatel.gov.pl

 

Powrót